Dinsdag 29 augustus - walvissen

31 augustus 2017 - Quebec, Canada

We zijn om half zes op, zetten koffie en lopen met onze beker naar de rotsen om de zon te zien opkomen. De walvissen zijn er al of nog steeds. We konden ze bij de tent al horen. Het snuivende geluid van hun ademhaling draagt heel ver. Bij de hele grote Fin Wales wel tot 6 kilometer. Hier zien we vanochtend alleen de Mink Wales. Deze zijn niet zo groot (nou ja, 6 tot 9 meter lengte en gewicht 6 tot 10 ton) maar daarom kunnen ze heel dicht bij de kust komen. Dat doen ze dan ook. Om een uur of zeven worden we hongerig. De Wales zijn onder gedoken en laten zich even niet meer zien. Ze kunnen wel een kwartier onder blijven met een hap lucht. Na het ontbijt gaan we op stap. We rijden een stukje terug en het fjord in. Baie saint margherite, waar een rivier het fjord instroomt, is voor de Beluga Wales de plek om jongen te krijgen en hier kun je ze dan ook bijna altijd zien. De wandeling naar de baie is een heel mooi pad van 3 kilometer langs de rivier. Door invloed het getij is er een mooi estuarium ontstaan. Het uitzicht het fjord in is al even mooi. We installeren ons op de rotsen en genieten. We zien een zeehond, vogeltjes maar verder niks. Na een uur, picknick en wandelingetje over het strand nog steeds niks. Op dit moment beseffen we weer even hoeveel geluk we gisteren hebben gehad met het zien van de Beluga's en hoeveel geluk we sowieso hebben met de vele walvissen van zo dichtbij die we tot nu toe hebben gezien. We wandelen terug en gaan lunchen in Tadoussac aan het water. In de verte zien we hier een paar Beluga's zwemmen. Hier zitten ze dus.. We hebben zin om op onze eigen rots te luieren, doen snel een paar boodschappen en rijden naar ons nieuwe onderkomen op dezelfde camping. Nu een klein hutje vooraan op de rotsen. We ploffen neer met koffie en koekjes en genieten van de Mink Wales die weer braaf hun kunsten voor ons vertonen. Het is stil, we horen het water en het gesnuif van de walvissen. Het is betoverend. In de verte zien we een groep van zo'n 100 zeehonden zwemmen. De groep zwemt in de vorm van een zwerm vogels. Het is een bizar gezicht. Ze komen onze kant op en zwemmen dichtbij langs. Wat is dit gaaf. Ze duiken steeds onder en zijn waarschijnlijk aan het jagen. Als we dit verwerkt hebben, lopen we naar beneden en gaan laag op de rotsen bij het water zitten, de minks zijn nu weer heel dichtbij en komen met geplons het water uit. Na het eten gaan we weer naar de rotsen, de minks lijken een gekken kwartiertje te hebben. Ze springen nu een paar meter omhoog het water uit. De zon is aan het ondergaan en kleurt het water en de lucht weer alle kleuren rood en rose. We gaan vroeg naar bed want morgenochtend vroeg gaan we zee kayakken. We laten onze deur open en vallen in slaap met het geluid van de walvissen op de achtergrond.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade