De kop van Churchill

9 maart 2018 - Narvik, Noorwegen

Ik had een favoriete berg. Eentje aan het begin van een hele keten die net iets hoger en grilliger van vorm is dan de anderen. Het is een grappige berg, opvallend van vorm en omdat het de eerste (of de laatste) is, wordt mijn blik er steeds naartoe getrokken. Gisteravond nam onze gastheer ons mee naar buiten om een berg met een verhaal te laten zien. Het bleek over mijn favoriete berg te gaan en het verhaal is dat als je deze berg fotografeert en de foto dan 180 graden draait dat je precies de kop van Churchill ziet. Ik keek naar mijn berg en probeerde me een hoofd op z'n kant voor te stellen en dat lukte. Jammer want vandaag zag ik mijn mooie berg helemaal niet meer. Hoe ik mijn best ook doe, ik blijf een lelijk oud mannenhoofd met centenbak en onderkin zien. Gelukkig zijn er heel veel andere mooie bergen en onze wandeling van vandaag was verrassend anders, heerlijk en weer heel mooi. Door het bos en de bergen en hoog langs het zijfjord waar we met de trein ook langs zijn gekomen. Ons eindpunt is een hut bij een bevroren en besneeuwd bergmeertje onderaan een gekke puntige bergpiek. We wandelen dezelfde weg terug en genieten weer van elke minuut.