Zondag 27 augustus - mauricie nationaal park

30 augustus 2017 - Quebec, Canada

Bas en ik zijn al vroeg op en drinken eerst koffie op bed en daarna nog eentje op de veranda in de zon voordat Robin en Jinse wakker worden. We ontbijten buiten. Het is alweer een stralende dag. We willen een beetje op tijd op pad om de dag in mauricie NP uit te buiten. De rit ernaar toe is prachtig en na een uur rijden we het park in. We passeren een bord met een waarschuwing dat er over 70 km pas weer een tankstation is. Niet lang daarna gaat het benzinealarm af met de mededeling dat we nog 69 km kunnen rijden met onze tank. Dom dat we er niet aan gedacht hebben eerst te tanken maar we zijn nu al bijna bij het informatiecentrum en als het goed is moeten we het kunnen halen met deze tank. We huren een twee persoons kano voor Bas en mij en voor Jinse en Robin ieder een kayak. Het meer waar we op gaan varen is heel lang en smal en de plek waar we starten is prachtig. Het meer ligt tussen hoge rotsen die dicht bebost zijn. Hier is daar zien we piepkleine zandstrandjes. Het water is helder en het is stil hier. Jinse zit voor het eerst in een eigen kayak en na wat instructie van Robin gaat hij als een speer. Bas en ik peddelen er in onze Canadees rustig achteraan. We varen om een klein eilandje heen en leggen aan bij een klein zandstrandje waar we gaan picknicken en zwemmen. Onderweg terug zien we duikers, hele mooie vogels met een zwart-wit gestippelde rug die vlak voor onze kano ineens opduiken. Terug aan de kant lopen we een kleine wandeling naar een waterval. Al snel kunnen we via een zijpad naar de waterval toe. Het is een hele lange flauwe waterval en we kunnen via de rotsen helemaal langs de waterval omhoog lopen. Dan volgen we het pad verder om het meertje heen waar de waterval begint en door het bos terug. Een klein maar prachtig rondje. We vervolgen onze route dwars door het nationale park en stoppen steeds om te genieten van het uitzicht of de omgeving. Wat is dit een prachtig park. Hier hadden we graag nog een paar extra dagen gebleven. Er zitten elanden en natuurlijk ook beren hier maar die laten zich niet zien. Inmiddels zijn we halverwege het NP en hebben we nog voor 40 km benzine. Over 30 km zijn we het park uit en we hopen maar dat er daarna snel een pomp te vinden is. De teller loopt gelukkig ongeveer gelijk terug met het aantal km dat we rijden maar ineens springt de teller op ---- km. We zijn dan gelukkig wel bijna het park uit. Nog 4 km... Helaas is het dorp nog eens 8 km verderop en blijkt er in het dorp geen pomp te zijn. Het lijkt mij geen goed idee om de bebouwing uit te rijden zonder te weten waar en wanneer wel een pomp te vinden is. De enige pub die het dorp rijk is, is dicht. Bas zoekt op zijn gps naar de dichtstbijzijnde pomp. Die is 9 km verderop. Op hoop van zegen dus maar op weg daar naartoe. We zijn wel heel erg dom geweest om er niet op te letten maar tja. We halen de pomp,  waarschijnlijk op de laatste druppels. Haha dit was ongetwijfeld het spannendste van de hele dag. We hebben de dag behoorlijk uitgebuit en het  is 7 uur inmiddels. We moeten nog 2 uur rijden. We komen in het donker bij ons nieuwe onderkomen aan. Weer een leuk huisje maar in the middle of niks. We zijn moe en hebben geen zin meer om erop uit te gaan voor eten. We snacken nog wat en gaan slapen, onder de indruk van wat we gezien hebben vandaag.