Sneeuwwandelen door het NP

5 maart 2018 - Abisko, Zweden

De zon is al vroeg op en zet de bergen in een roze gloed. We maken vandaag twee wandelingen. Een rondje langs de canyon, door het bos en open bergvlaktes naar een klein meer. We komen geen kip tegen, het is stralend weer en het uitzicht op de bergen steeds wonderschoon. 's middags lopen we naar een zijriviertje van de grote rivier die de canyon heeft gemaakt. Die is ook helemaal bevroren. Er zitten allemaal watervallen in maar die liggen onder een laagje sneeuw bedekt. De hele wandeling worden we vergezeld door het vrolijke geluid van vogeltjes en ondanks de kou voelt het als lente. Als ik Bas erop attendeer, zegt hij dat mijn skibroek piept en dat er geen vogeltjes fluiten. Gelukkig komt die wijsheid pas als we bijna terug zijn. 's avonds smullen we van iets vegetarisch met paddestoelen. Daar kunnen ze mee toveren hier! Buiten is het helder en er is een zweempje noorderlicht in de lucht te zien. Dat zet niet door en we vallen vroeg in slaap.