Zondag 20 augustus - kanovaren

21 augustus 2017 - Gananoque, Canada

We gaan vroeg op pad om de dag uit te buiten. De zon schijnt en we moeten een flink stuk rijden naar ons volgende adres. Voordat het zover is willen we ook nog een groot deel van de dag genieten in Algonquin provincial park. Onze eerste stop is bij een meer waar ze kano's verhuren. We nemen wat lekkers mee en gaan in onze Canadese 3 persoons kano het meer op. We zijn optimistisch want het lijkt alsof we wind tegen hebben dus straks waaien we terug. We varen helemaal tot aan de andere kant van het meer, 3 kilometer verder, een beetje langs de kant want misschien zien we dan nog beesten rondscharrelen. We komen langs verschillende eilandjes, sommige bewoond. Een piepklein onbewoond eilandje nodigt uit om aan te leggen maar daar zitten al mensen. Op de terugweg hebben we geluk. Er is niemand. Jinse heeft z'n zwembroek al aan. We lekken aan, Jinse en Bas gaan zwemmen en daarna zitten we nog even te genieten en op te drogen in de zon. We hebben ons wel vergist. In plaats van terugzwaaien moeten we op sommige plekken met vereende kracht hard roeien om vooruit te komen. Gelukkig zijn het een paar winderige stukken rondom de eilanden die voor geploeter zorgen.
Onze volgende stop is bij een klein meer waar we gaan picknicken. Je kunt om het meer heenlopen en er liggen informatieboekjes met alles over het leven onder water. Het blijkt dat er bij elke track een boekje ligt want bij de wandeling die we later doen, naar een mooi uitzichtpunt langs een klif, kunnen we onderweg van alles leren over het landschap. We lopen over gesteente van 1,5 miljard jaar oud!
Na deze wandeling is het tijd om het park te verlaten en op weg te gaan richting Lake Ontario waar we in Brighton een bed hebben. Heel lang blijft het landschap hetzelfde: bergachtig, rotsig, veel bos afgewisseld met steeds kleine stukken moeras. Langzaam wordt het vlakker en steeds meer open. Uiteindelijk is het landschap vlak en open en zien we geen bos en moeras meer maar weiland.
Ons B&B is geweldig. Een enorm groot huis en een prachtige kamer. Jinse krijgt zelfs zijn eigen kamer want we zijn de enige gasten. We mogen een ontbijt menu invullen, jammie.. Jinse kiest citroen flensjes met vers fruit en croissantjes. Bas en ik kiezen voor de gerookte zalm met roerei.
We frissen ons op en gaan eten in de buurt, de keuken van het restaurant aan het water was helaas al dicht. Misschien gelukkig maar want we worden buiten opgegeten door de muggen..Het is pas half tien als we in ons bed duiken. Heerlijk!