Lapland 2018

1 maart 2018 - Kiruna, Zweden

Na veel 'zen-momenten' (Bas) en ongeduld (Juud) komen we eind van de middag aan op onze bestemming. Een boerderij met IJslandse paarden waar ook elanden regelmatig op bezoek komen om mee te knagen van het hooi. Onderweg en bij aankomst hebben we er al een aantal tussen de bomen zien staan. De prachtige plek, de mooie zonsondergang en de opwinding over wat ons hier te wachten staat, maakt de lange reisdag helemaal goed. We eten spaghetti bolognese van... eland. Heerlijk maar ik moet even wennen aan het idee. We hebben jaren geleden vanuit de verte een eland gespot en dat vonden we heel bijzonder. Dat moment staat ons beide nog heel helder voor de geest. Door hun statige en reusachtige voorkomen en omdat ze zich zo moeilijk laten zien, hebben ze voor mij een soort mythische status gekregen. Dat we ze hier nu van zo dichtbij kunnen zien, voelt heel speciaal en maakt deze plek een beetje magisch. Eten van eland was nog niet bij me opgekomen en maakt van de edele reus ineens weer gewoon een groot hert.

1. Suus:
    6 maart 2018