vrijdag 25 augustus - Montréal

30 augustus 2017 - Quebec, Canada

Bas en Jinse halen een feestontbijt als we uitgeslapen zijn. Robin is vannacht om half twee aangekomen. We gaan lopend de stad verkennen. We zitten met ons appartement in Little italy, een levendige buurt met veel leuke restaurantjes. Van hieruit is het een kwartiertje wandelen naar de oude stad, denken we. Na anderhalf uur hebben we Mont Royal bereikt, de berg die tegen de oude stad aanligt. Het is mooi weer en we vinden het heerlijk om te lopen en zo de sfeer op te snuiven maar we hebben ons wel heel erg verkeken op de kaart en de afstanden! We hebben inmiddels meer zin in een terras en koffie en besluiten Mont Royal met z'n mooie uitzicht voor later te bewaren en nu eerst naar de oude stad te lopen. Daar zitten we nu vlakbij. Het duurt nog eens een uur voor we op een terras zitten. We zijn verbaasd want van de oude stad lijkt niet zoveel over te zijn. Het is eigenlijk best lelijk hier. Veel lelijks, enorme hoge torens en een enkel oud bouwwerk met een koepel of een toren. En gezellig is het hier ook niet, we zien maar weinig terrassen. Wel gek, we zijn door verschillende leuke wijken gewandeld en nu eenmaal in de binnenstad ziet het er vreselijk saai uit. We besluiten een kijkje te gaan nemen bij de rivier en lopen naar de haven. Daar komen we ineens in een heel levendig stuk. Hier zijn de sfeervolle oude straten! Het lijkt een beetje alsof we Parijs zijn ingewandeld. Bij de rivier is het druk en is er van alles te beleven. Het lijkt een grote kermis met kramen, een reuzenrat, een groot klimparadijs in de vorm van een piratenschip, bootjes, waterfietsen, een zipp line. We gaan even op het gras in de zon liggen en kijken naar de rivier. Die stroomt hier behoorlijk snel. We lopen door de oude straten terug om naar het uitzichtpunt op Mont Royal te gaan. Dat zal ongeveer een uur lopen zijn. Ineens zijn we het een beetje zat als we alweer een tijd aan het lopen zijn en we er nog niet zijn. We ploffen neer op een terras en nemen een pint. Inmiddels is het half zeven en we besluiten naar het uitzichtpunt te lopen en dan een taxi terug te nemen. Een is een behoorlijke klim en het uitzicht geweldig. We zien de hele stad aan onze voeten liggen. Het licht is prachtig nu. Ik zou hier uren kunnen zitten kijken. Terug in onze eigen buurt eten we in een El Salvadoriaans restaurant. Eenmaal thuis ploffen we doodmoe en vol leuke indrukken in bed.