Niagara Falls - 10 augustus

12 augustus 2017 - Niagara Falls, Canada

Donderdag 10 augustus.

We zijn om half 5 alledrie wakker. Bij het inchecken gisteren werd ons verteld dat we tussen 3 en 9 uur 's morgens muffins en pastries in de lobby kunnen krijgen. Jinse wil dat wel gaan onderzoeken. Zo zitten we om kwart voor 5 met koffie, muffins en andere zoetigheden op bed en zijn we ondanks nog een tweede ronde viezigheid vroeg op pad.
We rijden naar Niagara Falls, een rit van 2 uur. Het eerste stuk snelweg blijkt niet saai want er zijn weer genoeg vreemde dingen te zien, enorme trucks bijvoorbeeld waar maar geen einde aan lijkt te komen en waar we zelfs met deze auto bijna onderdoor kunnen rijden. Zo'n 20 km voor ons doel gaan we de snelweg af om binnendoor te rijden. We rijden door een wijngebied richting Niagara on the Lake, wat een mooi historisch plaatsje moet zijn. Het wijngebied is groen en geeft, hoewel erg aangeharkt, een vriendelijke indruk. Dat komt misschien omdat de wineries, tegen onze verwachting in, allemaal kleinschalig lijken. Er zijn ook veel parkjes, grasveldjes en bankjes. Vlakbij Niagara on the Lake stoppen we voor koffie en een broodje. De koffie is een XXL beker slootwater maar we zitten heerlijk buiten in de zon en de mussen komen  letterlijk uit onze hand eten en helpen gezellig met de restjes brood.
Niagara on the Lake is een Engels aandoende plaats maar dan van het kitscherige soort. De bloemperken met prachtige subtropische beplanting dragen hier hun steentje aan bij. We herkennen allemaal planten die we thuis met moeite leven houden, hier gewoon in de grond staan te bloeien.
We rijden langs het water naar Niagara Falls. Ons hotel "falls view", een lelijk grijs blok met voor alle ramen slordig hangende gordijnen, wordt omgeven door een bonte verzameling betonblokken met bontgekleurde reclames en neonverlichting. Terwijl Bas met afgrijzen vraagt waarom we nou juist uitgerekend hier moeten overnachten, kan ik een lach maar nauwelijks onderdrukken. Ik kan niet bevatten wat ik zie en het contrast met het aangeharkte Niagara om the Lake kan niet groter zijn. Ons uitzicht is niet bepaald on the Falls, maar eerlijk is eerlijk, bij het boeken was al duidelijk dat we city view zouden hebben. Dat betekent een parkeerplaats, auto's, motoren en beton, lelijker kan je je niet voorstellen. We zitten vlakbij het centrum waar de watervallen zijn en gaan meteen op pad om dit lelijks zo snel mogelijk te vergeten.
We lopen eerst langs de Amerikaanse Falls en vangen dan al een glimp op van de horseshoe falls aan de Canadese kant. Overal zien we attracties, boten, ziplines, uitzichttorens die het zicht op de watervallen verstoren en ook heel veel mensen. De watervallen zijn prachtig maar het magische gevoel dat je kunt krijgen op het moment dat je geconfronteerd wordt met zo'n geweldig natuurfenomeen ontbreekt. Je kunt thuis nog zoveel plaatjes kijken en je verheugen op wat je gaat zien, als je het in werkelijkheid beleeft, komt dat beeld tot leven. Dat moment is magisch. Hier is het alsof we door een ansichtkaart lopen, mooi maar het blijft bij een plaatje.
We lopen helemaal door tot voorbij de horseshoe Falls en blijven op verschillende plaatsen even staan om de watervallen te bewonderen. Ze zijn indrukwekkend en mooi. Af en toe, een enkele milliseconde denk ik even dat ik de magie kan voelen, daar waar de nevelwolk de straat nat maakt en het geluid van de watervallen het voortdurende geroezemoes overstemt. Het is warm en we hebben genoeg van de drukte. We laten de watervallen achter ons, rijden terug naar Niagara on the Lake waar we in een park aan het meer gaan zitten en Jinse een duik neemt in Lake Ontario.

1. Suus:
    13 augustus 2017
    Plaatje is wel mooi hoor! ..
  2. Vink:
    13 augustus 2017
    Gelukkig was het in Canada een stuk beter.